12 Disember 2008

KENAPA??TAK CUKUP???

ada satu ketika dulu masa gua masih bergelar pelajar di negeri sembilan,
kelas gua sebelumnya digunakan sebagai kandang kambing..

kambing..

ya...
kambing..

mereka juga masuk unibesiti..

dan dikhabarkan perpustakaan tu juga kandang kambing..
katanya tak kurang dari 150 ekor kambing ada sana..

ya...
150 ekor..

cara mau mengukur keberkesanan satu perpustakaan adalah dengan memperbandingkannya dengan nisbah pengguna perpustakaan tersebut..
ini pengalaman gua selama hampir 12 tahun menjadi pustakawan..

dan perpustakaan yang ini mempunyai nisbah 1:3

1 yang dimaksudkan adalah pelajar..
3 pula adalah buku..

jadi nisbah buku kepada pelajar adalah 3 naskhah buku per satu pelajar..

dan dalam satu kali sesi pinjaman setiap pelajar dibenarkan meminjam maksima 4 buku.
biasanya hanya dibenarkan 2 buku dalam satu sesi pinjaman..



dan entah mengapa buku di perpustakaan itu sentiasa nampak PENUH..
gua kurang yakin kenapa..

mereka kata nisbah itu TERLALU BESAR..
KENAPA??????

2 ulasan:

addyaholix berkata...

sorry, gua kalau kena ngena ngan nombor memang gua surender dari awal.

banyak sorry bro!

DeeN berkata...

Walopun gua dulu pun penah jadik pustakawati [hihi], tp bab2 nisbah neh gua tak amik pusing. Yg penting bila gua jd 'jaga' library, gua leh lepak lama kat sana sambil belek2 cover buku.

HaHaHa..