12 Oktober 2007

ZAKAT FITRAH...rupanya.

mamat berbaju biru : tok imam,tahun ni saya nak settlekan 4 orang skali.

tok imam : baguslah,senang sket..tak payahlah ramai dtg nak membayar nanti.

(bila plak mamat ni siap dah ada family plak ni?hmmm....maybe dia bayar untuk mak ayah dan adik beradik dia kot..)

mamat tadi : sorang berapa rengget ya pak imam?

tok imam : sorang dalam 4 ringgit lebih tarif dia kat sini..

mamat : 4 ringgit lebih?mak aih..sekarang dah murah ya.tahun dulu2, masa kawan saya tu,sorang kena rm80 tau satu kepala..

(mushkil plak aku bila plak penah zakat fitrah harga sampai rm80 sorang..pelik..pelik..)

tok imam : rm80?kamu ni biar btol..kawan kamu tu dok kat mana?bosnia?iraq?ke negara mana yg tgh perang lg plak tu?

mamat : tak,dia dok sini jgk..belakang umah saya je..

tok imam : ya ke?kena tipu agaknya tu..mohlah kita mula.pakcik pon nak balik awal sket hari ni..takut tak sempay pegi bazaar ramadan nanti..

mamat : baiklah tok..mohlah..


semua penerangan pon diberi oleh tok imam kepada mamat tadi..yang tok imam mushkil,setiap penerangan tu,diikuti dengan senyum lebar mamat tu..maybe mamat tu tak sabar nak bayar zakat dia kot..baru lapang sket kepala,tertunai segala tanggungjawab..

tok imam : dah faham ya?meh,jabat tangan saya..

mamat : baik tok..tak sabarnya saya(sambil tersenyum lebar..semangat btol dia)

tangan tok imam disambut erat..sejuk tangan mamat ni.gementar kot..ujar tok imam dalam hati.

tok imam : saya mula ya..

mamat : baik tok imam..

blom sempat tok imam mula,tetiba mulut mamat tu lebih pantas..

mamat : AKU TERIMA NIKAHNYA..

pak imam : hoi...ni tempat nak bayar zakat fitrahlah..

mamat : salah tempat ke?laaaa...zakat fitrah rupanya..

3 ulasan:

afri berkata...

siapale mamat tu yek...macam kenal jer... hoho.. zakat nikah namanya tu!!!bukan zakat fitrah...adoi...

mohd rafie berkata...

pandai ko buat lawak ye...

saudagar gaRAM.. berkata...

pandai kan aku?

hahahaaaaa....
kalo aku masuk program lawak,undilah aku..

dan undi dengan ikhlas..

hahahaaa