21 Mei 2008

BARANG PERCUMA...BARANG FREE...

satu perkara yang gua belajar dari mak gua..
bila beli barang,pastikan ada perkataan PERCUMA dan FREE..
dan PASTIKAN,barang percuma itu DITUNTUT..

supaya peniaga tidak berpeluang menambah koleksi barangan PERCUMA itu di rumah mereka..
apatah lagi kalau barang PERCUMA itu bukan MILIK MEREKA SENDIRI..

pernah satu ketika,gua diarahkan keluar membeli beberapa barangan dapur oleh mak gua.
di pasaraya kecil yang tidak berapa jauh dari rumah gua..
yang namanya sama dengan BILIK GUA jika gua takde di rumah

..STORE..



dan mak gua sempat mengingatkan..

"KALAU ADA BARANGAN PERCUMA..TUNTUT.

KALAU TAK TUNTUT...JANGAN BALIK RUMAH.."

ok..gua tipu.dia takde cakap jangan balik rumah.

gua pun pergi ke pasaraya itu..membeli barangan yang dikirim mak gua..dan sempat gua pastikan semua yang gua beli,dapat barangan PERCUMA seperti yang diSYARATKAN oleh mak gua..

gua beli semuanya yang mak gua suruh..dari barangan dapur,sampailah ke mop lantai..LENGKAP..

dan SEKALI LAGI gua TEGASKAN..

KALAU ADA PERCUMA,GUA AKAN TUNTUT..

semasa gua sampai ke cashier,budak CASHIER tu pon scan semua barang gua..maksud gua,barang yang gua beli..then gua ke tempat MENEBUS

GUA : bang,ni semua ni ada barang PERCUMA ni..saya nak TEBUS nak TUNTUT ni..

MAT TEBUS : ok,bak meh sini resit hang..

pasrah,gua serahkan resit tu pada dia..

MAT TEBUS : ok..dah,ni semua barang hang..maksud aku barang yang hang dapat.

GUA : satu,dua,tiga,empat,lima..brader,ni patot ada enam ni.mana lagi satu ni?

MAT TEBUS : mana ada enam..hang dapat lima je.

GUA : mana boleh camni brader..gua beli tadi,gua memang confirm dapat ENAM..gua dapat mug,pinggan,sabun,pen boleh pusing2,dan mangkuk gelas..lagi satu patut ada ni.gua tak ingat..

MAT TEBUS : satu lagi hang dapat apa patutnya?cuba hang tunjuk kat resit ni..nah.

GUA : ok..

dengan hati panas,gua capai resit tu..dan gua tunjuk barang yang patut gua dapat PERCUMA..pasal gua yakin dan pasti,barang tu ada PERCUMANYA..

dan kali ini,gua GAGAL dapatkan barang PERCUMA tu..

GAGAL..

gua risau mak gua marah.

sampai je rumah,gua bagitau mak gua..mak gua dah naik marah..tak guna betul..peniaga tu dapat amek barang PERCUMA tu..gua dah hangin..

MAK GUA : kenapa tak mintak barang percuma tu?barang apa yang dia tanak bagi PERCUMANYA tu?berharga sangat ke sampai dia nak simpan sendiri?

GUA : ntah apa ntah mamat tu..budget nanti supervisor dia sayang dia kot..ikut suka ati je simpan sendiri..JAHAT BTOL..

MAK GUA : apa barang PERCUMANYA?dan apa BARANGNYA pulak?

GUA : ni hah.. MINYAK MASAK..dia tulis sini FREE..CHOLESTROL FREE..

CHOLESTROL PUN DIA NAK SIMPAN..BAGI JELAH..SIOT BTOL PEKERJA TU KAN??

23 ulasan:

kasihmu berkata...

hahaha.. klau bg free colestrol sy xnk. buat gemok je..

nieja berkata...

hahaha..

A t i Q a h berkata...

hahahampeh...
kalau kolestrol tu boleh dikeluarkan, mesti dia dah kasi dah.

k-riey berkata...

mekasih aa lawat umah kite.
sokong spurs ni mcm roy keane laa. haha

akirasuri berkata...

Hahak!
Salam kunjungan balas..

Nasiblah hang tak kena sembur dengan mamat tebus tu.. :))

silversarina berkata...

terimakasih bertandang rumah makcik.

kelakarlah. makcik pulak barang free memilih jugak, kalau pinggan mangkuk memang tak ambik sebab buat serabut kabinet dapur , tapi free kolestrol memang kena ambik.. hehehe.

NuRuL berkata...

hahaha..1st time masuk sini saya dah tergelak besar..lawak tul entry nih
owh..tima kasih datang 'rumah' saya..
nice blog..nice entry..bisa buat org tersenyum di kala tension-tension:)

nur'ain berkata...

kihkihkih. sabo je larr...
layann..^_~

diEla berkata...

haha! nak sangat ke kolestrol tuh?? meh sini kita leh bagi free jek nanti...

zen berkata...

hahah lawak lawak

lady berkata...

ermmmm
confius...sejak biler bleh dapat colestrol free.??????????

tasikmerah berkata...

garam,
tak pe.. kalau mat tebus tu tak nak bg kolestrol free tu... mai singgah umah aku... aku nak bagi kolestrol free.... :) berapa balang ko nak hah??

MahFuzaH berkata...

ish3...cholestrol free means takde cholestrol la dik... ape2 la, miscommunication..but anyway, this is a malaysian style of writing. [i mean - > it supposed to be a joke].

xxx

saudagar gaRAM.. berkata...

atiqah..

masalahnya dia tak boleh kuarkan..
kalo dia kuarkan,gua tak jadi beli..

k riey..

keana?
dia ok jugak..

akirasuri..

dia je bolehsembur?
gua pon bole sembur jugak..tapi,kat situ dia menang..pasal tempat dia..

silversarina..

gua sebat je apa pun..free..tak guna takpe..yang penting amek je dulu..hahaha..

nurul..

kalo lu senyum,gua boleh terpikat..
hahaha..

nur ain..

nasib baik gua penyabar..
kalo tak..dia dah lempang gua laju laju..

diela..

gua taknak yang dah terpakai..nak yg segar je..hahahahaaa...

lady..

sejak gomen wat kempen idup sehat kot..

tasik..

bole ke bagi?ok..nanti gua datang..
bungkus ya..hahahaaa...

mahfuzah..
i know that..
......now.

hahahaaaa....

it is a joke..of course..
a silly one..
..i wish..

cikgu jawe berkata...

bro. nak kolesterol free ke? aku ada banyak nih. nak ke? haha

diEla berkata...

ish, takkan nak bagi tag terpakai beb.. mesti la yang 'fresh'!

Princess Liyana berkata...

nak kolestrol?princess pun ada.haha

Kema berkata...

haha!

nice one ;)

salam.

Tok Rimau berkata...

Entri yang cantik. Berpontensi. Cuma agak panjang untuk sampai ke punchline- Simon Cowell


Gua jumpa barang percuma dalam kedai tapi ada tag harga. Maksudnya, kalau lu tak tuntut depa jual. Cis! Nak kaya cepat pi haji balik hari! - Tok Rimau

FaNaQiLa berkata...

haha!!! garam..garam...
lawakla mak lu ni bro.

lu pun satu, da kolestrol free tu nak tebus jgk wat pe?

sengal jugak lu ni..

tapi mmg lawakla lu dgn mak lu.

cayalah!

nUr@dDeEn berkata...

Kolestrol camner nak kasik?
Secara harfiahnya mmg susah nak kasik hahahahahahaaaaa....!!

saudagar gaRAM.. berkata...

cikgu jawa..
lu simpanlah..gua dah dapat.diela bagi..
hahahhaa...

diela..
gua sudi terima barang fresh..

princess..
bukan semua pon ada ke??
hahahaaa...

kema..
salam kembali

tok..
nanti gua cuba perbaiki..banyak lg boleh diperbaiki ni..
pegi haji balik hari?
ada org kaya,pegi haji dua kali setahun..

fanaqila..
kemana tumpah kuah,kalo tak ke meja makan..

nuradeen..
susah bukan bermakna tak boleh kan??

me berkata...

wahaha mak ko sama mak aku, soh TUNTUT brg FREE hehe