01 Julai 2020

APA YANG MEMBUAT SESEORANG BERUBAH FIKIRAN?
(Satu kritikan sosial)
PREMIS 1 : MASA
"Can anybody send me somebody to love?"
Queen-1976
"Too much love will kill you"
Queen-1992
Queen,band terbesar British (selepas The Beatles..obviously) menulis can anybody send me somebody to love dan 16 tahun kemudian menulis too much love will kill you.
16 tahun..ENAM FUCKING BELAS TAHUN!!
Thats how long it takes untuk mereka berubah fikiran terhadap sesuatu matters. Sejujurnya,masa kecil aku tidaklah mengikuti perkembangam band ini. Maklumlah,aku lahir pun tahun 1990.
Mungkin juga penulisan lagu ini berkait rapat dengan kematian Freddie Mercury (1991) akibat AIDS. (So,be careful what u wish for)
Masa mengubah pendirian mereka terhadap sesuatu. Mungkin kematangan juga menjadi faktor yang membantu perubahan pendapat ini.
Setuju? Noted..
PREMIS 2 : PERSEKITARAN
"Victory attained by violence tantamount to defeat,for it is momentary"
-Gandhi-
"It is better to be violent,if there is violence in our heart,than to put up a cloak of nonviolence to cover impotence"
-Gandhi-
Gandhi juga pernah mengeluarkan quotes yang bersifat kontradik. Dalam kes Gandhi,perubahan ini mungkin disebabkan suasana persekitaran. Seperti kita tahu bagaimana perjuangan Gandhi menuntut kebebasan India.
Ada sesetengah artikel memaklumkan bahawa quotes ini yang dibawa dalam filem The A-Team telah digunakan sehingga blown out of proportion. Aku tak mahu sentuh bab itu.
Dalam filem itu,BA Baracus berubah pendirian dari seorang yang violent kepada supporter non violence selepas dipenjarakan. Aku tak tahu apa berlaku dalam penjara tu sehingga dia berubah fikiran secara drastik.
Tapi dapatlah aku simpulkan bahawa persekitaran menyumbang kepada perkara ini.
Setuju dengan premis kedua? Bagus..
PREMIS 3 : TEKNOLOGI
"We may have possible market for 5 more computer for this year"
1960an
"Our target for this year is to have 1 computer for every home by the end of this year"
2000an
Dalam filem The Pirate of Silicon Valley pula quotes ini digunakan. Aku terlalu malas untuk cari siapa yang keluarkan dua statement ini. Tapi keduanya adalah benar (pada masa ia dikeluarkan) Look how far we have come since then.
Dari 5 unit setahun,berkembang kepada satu komputer setiap rumah. Faktor yang menyumbang kepada perubahan ini adalah Teknologi.
Betapa pesatnya perkembangan teknologi ini sehingga kalau diberitakan kepada orang tahun 1960 bahawa komputer bakal jadi household item,mereka berkemungkinan mentertawakan kita.
Sebenarnya boleh aje aku tamatkan kat sini sebagai Strike 3 dan kata You are OUT. Saje aku tambah satu lagi elemen kecil untuk seal the deal mungkin.
PREMIS 4 : EMOTIONAL FACTOR
"Saya suka berkawan dengan dia pasal walaupun dia lebih muda dari saya,dia nampak lebih matang berbanding umurnya"
-Rita Rudaini-sblm kahwin
"Dia macam budak budak. Tak matang btol"
-Rita Rudaini-masa gaduh
Premis ini aku saje juga masukkan. Faktor emosi. Perempuan (kebiasaannya..) adalah makhluk yang ada tendency untuk mengaitkan semua apa yang dia kata dengan emosi.
Thats why mereka tidak mudah lupa. Mereka mampu kaitkan emosi first date mereka dengan kamu, kepada benda lain. Wangian yang kamu pakai masa date itu misalnya. Dia masih ingat..walau date itu berlaku 15 tahun lepas. Malahan dia bakal ingat peristiwa itu untuk 20 tahun mendatang.
Sedangkan kamu sendiri? Kat mana kamu letak kunci setengah jam lepas pun kamu masih terkial kial nak ingat dan cari. Kemudian mulalah kamu tanya "Yanggg,nampak kunci kereta abang tak?"
Dan lelaki (juga kebiasaannya) malas amek pusing pasal emosi.
Lelaki lebih memandang hitam dan putih. True or False. Satu antara dua.
Kalau ikut sifir perempuan,perkara seperti effort,circumstances dan macam macam lagi faktor akan diambil kira. Ini menyumbang kepada sifat Empathy seorang perempuan.
Ah..premis ini sebenarnya tak kurang pentingnya. Malah kadang kala ia menjadi driving force untuk seseorang berubah fikiran.
Cukuplah empat faktor yang boleh menyebabkan seseorang itu berubah fikiran. 
MASA, PERSEKITARAN, TEKNOLOGI dan EMOSI. Cukup konkrit hujah untuk buat hipotesis ini. Perubahan fikiran ini bukanlah sesuatu yang terjadi secara tiba tiba..ianya memerlukan berbagai elemen luar yang menyumbang kepada perubahan ini.
Betul dan setuju? Alhamdulillah..
Jadi,atas faktor apa agaknya yang menyebabkan sorang member gua ni buat sebegini?
"Aku rasa aku dah makin gemuklah. Aku nak kena diet"
-Some guy-10.35am-12 March 2018-
"Eh kau nak pergi 7-Eleven kan? Kirim roti canai kosong empat keping kat mamak sebelah 7-E tu"
-Same guy-10.47am-same day-
Aku cuma mampu kata..HAAAAAA??????

Tiada ulasan: