14 Julai 2008

ROBOCOP kampung gua

Masa gua kecik kecik dulu,atok gua yang sorang ni jaga gua..laman umah dia memang jadi tempat fevered untuk gua meronggeng tiap petang masa nak tunggu katun2 kat tivi..

Layan jugak ar gua main kejar kejar ke..
Main tangkap anak ayam atok gua tu ke..
Main polis sentry ke..
Atau main sembunyi sembunyi ke..

Abis kalo gua main kat umah dia,semua jadi kecah..penah gua sembunyi kat bawah katil atok gua tu pasal tak mau balik umah gua dulu..

Pasal atok gua ni BAIK..
yaaa...
SANGAT BAIK..
Apa jua kami buat,dia cuma kata..

“Biarkan jelah..budak budak..baru nak kenal dunia..”sambil dia senyum..sabar btol atok gua tu..bekas polis pencen..maybe dalam POLIS dulu,dia dah jumpa yang JAUH lagi NAKAL dari gua kot..
Pasal tu dia boleh sabar..


Biasanya masa petang sket,akan kedengaran satu bunyi mesin..sayup..tapi memang tiap tengahari petang dan malam gua akan dapat dengar bunyi mesin tu..


“BBBBRRRRRRRRRRRRRRRRRRR............”
“BBBBRRRRRRRRRRRRRRRRRRR............”
“BBBBRRRRRRRRRRRRRRRRRRR............”
Macam bunyi mesin yang orang dari jabatan kesihatan tu dok bawak..Cuma takde asap putih berkepul2 je..

Satu corong dari alat itu kadangkala atok gua suakan pada mulut dia..menghirup udara dari mesin tu.atok gua yang itu..berpenyakit semput..tiap hari dia kena amalkan rutin sedut udara dari mesin tu..
Masa dulu,mana gua tau mesin tu untuk apa..


Dan tiap kali dengar bunyi mesin tu,seolah macam ada sarkas plak gua dan adik gua akan berlari naik ke rumah..tengok atok gua yang seorang itu..

GUA : cepat naik..jom tengok atok..dia nak jadi ROBOCOP tu..mehlah..jom..

Dialog sama diulang sampai adik gua ikut follow gua naik tengok ROBOCOP kampong gua dengan mesin istimewa dia..


“BBBBRRRRRRRRRRRRRRRRRRR............”
“BBBBRRRRRRRRRRRRRRRRRRR............”
“BBBBRRRRRRRRRRRRRRRRRRR............”

Atok gua tu cuma tersenyum je tengok dua orang budak jahil blom tau pasal mesin tu..atok gua kata,ROBOCOP macam dia memang kena pakai mesin tu..

Baru ROBOCOP tu kuat..
Baru ROBOCOP tu hebat..
Baru ROBOCOP tu jadi......
.......ROBOCOP.

Katanya.....



Beberapa hari lepas,mak gua bagitau gua..ROBOCOP kampong gua dah takde..dah pergi..mesin tu dah terbiar je sekarang kat ruang tamu rumah atok gua tu..
Terbiar..

Takde sape nak guna dah..

At least tu tanda..
Sebagai bukti..
Sebagai peringatan..
Kepada gua dan adik gua..

Bahawa..
Kampong gua pernah ada...
...seorang ROBOCOP.
Yang penyabar..




“InnaIllahiwaInnaIllahirojiun.........”

16 ulasan:

achik berkata...

Al-fatihah

Nash berkata...

takziah....al-fatihah

azie berkata...

al fatihah..

sempat gak u knal robocop tu. i rasa i tak pernah bual2 dgn arwah datuk i pun. kecik sgt waktu he passed away.

KAKTINY berkata...

Al-Fatihah utk 'robocop' yang penah berjasa kepada negara..

saudagar gaRAM.. berkata...

ROBOCOP bukan atok gua..



dia adik beradik atok gua..
tapi pangkatnya memang sebagai ATOk..

kamar hati berkata...

salam...
takziah tuk awak sekeluarga...
AL-FATIHAH... :(

saya aida berkata...

sedihnyee.......... =(

ah tok berkata...

Gua rasa ni entri menyayat hati. Pilu...



Maka tak patut kalau gua gelak.
Silap-silap gua kena hentak!




:(
al-fatihah

Tanpa Nama berkata...

sorry to hear about your ATOK..

cikgooden berkata...

nak komen lagu mana tak tau dah..tiba tiba teringat kat ayah yang dah pergi jauh. selama-lamanya..sama seperti arwah atok..

tasikmerah berkata...

alfatihah

cucu robocop rupanya kamu.. :)

ladylikeme berkata...

alfatihah....
robocop pergi meninggalkan tanda :)

Op berkata...

takziah, banyak2 bersabar ya.

fahmi berkata...

al-fatihah..semuga rohnya dicucuri rahmat..

salam ziarah..:)

Princess Liyana berkata...

Al-fatihah...

ahmoi berkata...

al-fatihah ku sedekahkan..best gak hidup lu cz sempat ada robocop..mesin tu now lu wat apa?